Тема:
В. Сухомлинський « Кінь утік…», « Гвинтик».
Мета:Удосконалювати
читацькі навички учнів. Навчати визначати головну думку твору. Розвивати уміння
висловлювати оцінні судження про вчинки героїв. Виховувати почуття дружби.
Обладнання:
картки зі словами; квітка – семицвітка.
Тип
уроку: урок – гра
Хід
уроку:
І.Організаційний
момент.
Пролунав
дзвінок, починається урок.
Працюватимем
старанно, щоб почути у кінці,
Що у
нашім 3 класі, діти – просто молодці.
Щоб
урок пройшов не марно, треба сісти рівно, гарно
І
виконувати те, про що мова зараз піде.
ІІ.Мотивація
навчальної діяльності.
-Діти,
сьогодні я йшла до класу і отримала листа, який надійшов саме нам, учням 3
класу.
(
Відкриваю конверт і зачитую листа).
-
Доброго дня, любі діти!
Я – квітка – семицвітка. Запрошую Вас зі мною
навчатись і грати. Для цього ви повинні відривати по одній пелюстці і
виконувати завдання. А хором промовляти такі слова:
«Пелюстку відірвемо, гуртом усе почнемо»
За гарні, чіткі і правильні відповіді я подарую вам
маленькі квіточки.
Закріплюю квітку на дошці.
ІІІ.Актуалізація опорних знань.
1-а пелюстка ( червона)
Зі мною будете грати, домашнє завдання повторяти.
-
Діти, ми продовжуємо сьогодні вивчення розділу.
-
А як він називається, підкажіть? («Оповідання про справи
твоїх ровесників»).
-
Пригадайте, яким твором починається цей розділ?
( В. Сухомлинський «Красиві слова і красиве діло»).
-
Про кого цей твір?
Повторимо домашнє завдання.
-
Для чого побудували у лісі хатинку? ( Щоб люди могли ховатися
у ній під час негоди).
-
Скільки хлопців було в лісі?
-
Що робили хлопці у хатинці?
-
Кого вони побачили?
-
Який одяг був на незнайомому хлопчикові?
-
Яка розмова відбулася між хлопчиками?
-
Як би ви вчинили у схожій ситуації?
Малюнок
у підручнику. Який епізод оповідання зображений на ньому?
(
Завдання 1-ї пелюстки виконано, учні одержують квіточки)
ІV.Повідомлення теми і завдань
уроку.
-
Сьогодні ми будемо працювати над оповіданням В.Сухомлинського
« Кінь утік…», «Гвинтик».
Наше
з вами завдання – вчитися правильно, свідомо, швидко читати, робити висновки,
аналізувати прочитане.
А
для цього нам потрібно повправлятися у читанні.
Дружно,
швидко вимовляй, чистомовки промовляй, прислів`я складай.
V. Вправи на удосконалення читацьких навичок і розвиток
мислення учнів.
1.Фонетична
зарядка.
А)
чистомовка про дружбу. Чітко вимовляйте усі склади.
Ас-ас-ас
– в нас чудовий клас.
Зі-зі-зі-
усі ми друзі.
Ем-ем-ем-
нікого не підведем.
Ім-ім-ім-
нам весело усім!
Б)
Прочитайте прислів`я на одному диханні.
Дружба
і братство – дорожче багатства.
Краще
друзі хороші, ніж у кишені гроші.
В)
Скласти прислів`я з карток:
Май,нових,
старих, не забувай, друзів.
(
Нових друзів май, старих не забувай).
Ми
можемо визначити, що ці прислів`я про дружбу.
(Завдання
2-ї пелюстки виконано, діти одержують жовті квіточки).
3-тя
пелюстка – помаранчева.
Все
вивчене пригадай, до слова «друг» спільнокореневі слова, синоніми і антоніми
підбирай.
-
Доберіть спільнокореневі слова до слова «Друг».
(
дружний, дружити, подруга,співдружність).
-
Доберіть синоніми до цього слова.
(
товариш, приятель, друзяка, побратим, дружище)
-
Доберіть антоніми до цього слова.( друг – ворог,недруг,
супротивник).
(
завдання 3-ї пелюстки виконано, вручення
учням помаранчевих квіточок).
4-а
пелюстка – зелена.
Гарно
всі читаємо, текст новий вивчаємо.
V. Опрацювання нового тексту.
- Чи
маєте ви друзів?
-
Кого вважаєте справжнім другом?
-
Уявіть, що друг передав вам під час уроку записку. Як ви вчинете? ( Кілька
учнів висловлюються).
Про
аналогічну ситуацію прочитаємо в оповіданні Василя Сухомлинського « Кінь утік»
1. Первинне сприймання твору.
Учні
самостійно читають оповідання.
Відповідають
на запитання:
-Чи
так, як ви міркували вчинив Віталик?
2.
Аналіз змісту оповідання.
Учні
читають текст уголос ланцюжком.
-
У якому класі навчалися діти?
-
Про який урок йдеться в оповіданні?
-
Хто сидів на останній парті?
-
Хто кинув Віталикові записку?
-
Яка думка промайнула у хлопчика?
-
Як вчинив Віталик?
-
Що йому на це сказав учитель?
-
Чи засоромився хлопчик?
-
Як однокласники відреагували на вчинок Віталика?
-
Яка розмова відбулася між Віталиком і Петриком?
3.Вибіркове навчання.
-
Прочитайте. Як учні працювали на уроці?
-
Про що міркував Віталик, коли побачив записку?
-
Прочитайте, що порадив учитель хлопчикові?
-
Чи зрозумів Віталик, що вчинив недобре? Доведіть це рядками
тексту.
-
Прочитайте, що відчував Віталик до кінця уроку?
-
Як ви гадаєте, чому однокласники дивувалися і обурювалися?
4.Характеристика дійових осіб.
- Чиї вчинки ви схвалюєте? Чому?
- Чиї вчинки викликають у вас обурення?
- Чи справжніми друзями були Віталик і Петрик?
Хто порушив добрі
стосунки?
Розгляньте малюнок у підручнику ( с. 68).
Розкажіть, як художник передав на ньому стан дійових
осіб.
- Охарактеризуйте Віталика і Петрика.
5. Творче завдання.
- Як ви гадаєте, чи зуміють хлопчики зрозуміти один
одного?
- Чи товаришуватимуть далі?
- Попрацюйте в групах. Складіть своє продовження
оповідання.
- Прочитайте прислів`я у підручнику.( с. 69 ). Поясніть
їх.
- Які інші прислів`я про дружбу ви знаєте?
( Вірний приятель – то найбільший скарб).
Друзі пізнаються в біді.
З добрим дружись, а лихих стережись.
Друга шукай, а знайдеш – тримай.
6. Висновки.
- Які поради ви б дали хлопчикам?
( Завдання зеленої пелюстки виконано).
5-а пелюстка ( синя).
Хто ж там, хто вже так стомився і наліво похилився?
Треба дружно всім нам встати, фізкультхвилиночку
почати.
VІ. Фізкультхвилинка.
Руки вище підніміть і спокійно опустіть.
Руки вгору, руки в боки, і зробіть чотири кроки.
Руки вгору, руки вниз, на сусіда подивись.
Руки вище підніміть і спокійно опустіть.
Розведіть їх в сторони, плесніть, діти,кілька раз.
За роботу, все гаразд!
( Після виконання фізкультхвилинки всі діти отримують
сині квіточки).
6-а пелюстка – (коричнева).
Гарно всі читаємо, ще одне оповідання вивчаємо.
Про вашого ровесника йдеться в оповіданні « Гвинтик».
VІІ. Робота над оповіданням «
Гвинтик».
-
Коли трапляється так,що людина руйнує свої справи. А інколи
шкодить іншим?
-
Часом недбале ставлення призводить до тяжких втрат. А все
починається з малого. Про це й розповість нам оповідання В.О.Сухомлинського
«Гвинтик».
1. Слухання оповідання.
Виразно читаю текст Учні визначають
дійових осіб.
2.Читання твору учнями. Аналіз змісту.
- Що
робив Юрко?
-
Куди він побіг?
-
Хто перевіряв зошити Юрка?
-
Про що запитав батько сина?
- Що
розповів батько синові?
3.
Вибіркове читання.
-
Прочитайте, як Юрко виправдовувався перед батьком?
-
Прочитайте історію, яку розповів батько.
- Як
ви гадаєте, чому батько не сварив сина?
(Завдання
коричневої пелюстки виконано, діти отримують квіточки).
7-а
пелюстка – (фіолетова).
-
Зі мною ви пограйте, головну думку визначайте.
4.
Визначення головної думки оповідання.
-
Від чого застерігає автор?
-
Який висновок для себе зробили ? Зачитайте речення, у якому висловлена головна
думка. Послухайте прислів`я. Яке з них може бути заголовком цього оповідання? ( Кінець діло
хвалить. Людина трудом славиться. Не той друг, що медом маже, а той, що правду
каже.)
5.
Розвиток зв`язного
мовлення.
-
Поміркуйте, що буває, коли хтось забуде про маленький гвинтик?
(
Нагородження учнів фіолетовими квіточками).
VІІІ. Підсумок уроку.
-
Про кого йшлося в прочитаних творах?
-
Що потрібно робити, щоб мати вірних друзів?
-
Які прислів`я ви запам`ятали?
-
Покажіть квіточки, які ви одержали. Оцінювання.
Урок підходить до кінця, пелюсток вже нема.
Квітка – семицвітка, прощавай,лети!
Пелюстки чарівні ти подарувала,
Грою зацікавила, знань усім додала.
ІX. Домашнє завдання.
1. Читати і переказувати
оповідання.
2. Проілюструвати їх.
3. Придумати продовження оповідань.
Немає коментарів:
Дописати коментар