Тема:
О.С. Пушкін «Казка про царя Салтана»
Мета:
ознайомити дітей з творчістю О.С.Пушкіна; зі змістом уривку із літературної казки
« Про царя Салтана»; зацікавити змістом казки, звернути увагу на засоби
характеристики поетичних образів; навчати аналізувати вчинки героїв; розвивати
навички виразного читання, пам`ять,логічне мислення, вміння пояснювати свою
думку; виховувати доброзичливе відношення до оточуючих, бажання творити добро,
засуджувати жорстокість, заздрість, ненависть.
Обладнання:
портрет О.С.Пущкіна; картки зі словами; ілюстрації доказок; иалюнок дуба,
листочки із загадками; аудіо-запис твору Римського-Корсакова «Політ джмеля»;
репродукція картини М.О.Врубеля «Царівна Лебідь».
Тип
уроку: урок завоєння нових знань.
Зміст уроку:
І.Організація
класу.
Продзвенів
уже дзвінок,
Всіх
покликав на урок.
Ось
і ми часу не гаймо,
Працювати
починаймо.
-Діти,
у нас урок читання.
ІІ.Мотивація
навчальної діяльності.
1.Технологія
«Мікрофон»
-Яким
би ви хотіли бачити наш урок? ( цікавим, творчим, пізнавальним…)
-Щоб
урок був таким, ви повинні мені допомагати і на уроці будете якими?
(
уважними, активними, старанними).
2.Складемо
девіз уроку:
Із
слів: читати, багато, будеш, знати, багато, будеш.
«Будеш
багато читати, будеш багато знати».
ІІІ.Повідомлення
теми, мети уроку.
1. –А зараз розшифруйте анаграму
і скажіть, про що піде мова на уроці?
АКЗАК (Казка)
-Правильно.
-Ми будемо
працювати над казкою.
- А
які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте це слово?( чудеса, пригоди, добро,
зло і т.д.)
Над
якою казкою ми будемо працювати ви дізнаєтесь, коли ми з вами прочитаємо
скоромовку і заодно попрацюємо над вдосконаленням наших читацьких навичок.
Казки,
казки,- це так цікаво,
Тим
більше – Казка про царя Салтана.
Отже,
ми будемо працювати над змістом казки « Процаря Салтана».
2.Робота
над чистомовкою.
-
Зараз ми попрацюємо над чистомовкою і дізнаємось про кого йтиме мова в казці.
Ці
–ці-ці-царицями хотіли бути сестриці.
Ці-ці-ці-
вони вибралист з світлиці.
Ці-ці-ці-
третьої цариці не любили дівиці.
Ці-ці-ці-дві
старші сестриці.
3.Сьогодні
у нас незвичайний урок.
Це
урок – подорож. І ось даний етап уроку ми присвятимо творчості великого
російського поета О.С.Пушкіна. Ми відправимось в подорож по казковій країні,
яку придумав поет. А назву цієї країни ви повинні відгадати. ( КОРРЯЛУМО)
-Правильно,
діти. Це – Лукоморря – країна, де живуть герої казок Пушкіна.
-Можливо,
хтось із вас пам`ятає: « У лукоморья дуб зелений, златая цепь на дубе том».
Це
уровок із поеми О.С.Пушкіна «Руслан і Людмила», який ви будете вивчати у
старших класах.
ІV.Робота над темою уроку.
Перша
зупинка в нашій подорожі – історична.
У
нас в класі є портрет О.С.Пушкіна.
-Що
ви знаєте про нього?
Отже,
слухаємо уважно.
Родився
поет в Москві 6 червня 1799 року. В дитинстві був добрим, слухняним. Сім`я Пушкіних була
висококультурною. Оточення складалося з освітчених людей. Вдома вони
спілкувалися на французькій мові. А російській мові хлопчика вчила бабуся Марія
Олексіївна і няня Аріна Родіонівна. Це прекрасна російська жінка, можна сказати
перша муза поета. Знала багато народних пісень, прислів`їв, казок і вміло їх
розповідала. Пушкін записував казки няні в зошит і пізніше створював свої
казки, які ви знаєте.
У всьому світі знають і люблять казки Пушкіна.
Наша
подорож продовжується, ми прибули на станцію « Казкова».
-
Зараз перевіримо, чи добре ви знаєте казки О.С.Пушкіна.
Вікторина.
Зараз ви будете зривати листочки з дуба, читати вірші
і вгадувати, з якої казки уривок.
«Ось мудрець перед Дадоном, став і вийняв із мішка
Золотого Півника,
Півник мій Золотий, буде вірний сторож твій».
( Казка про Золого Півника)
«День за днем іде неспинно, а царівна молода, все у
лісі, не сумно їй у семи богатирів» (Казка про мертву царівну і 7 богатирів).
«Жив був піп, пішов він на базар, приглянуть якийсь
товар. Назустріч йому силует Балди, йде сам не знаючи куди» (Казка про попа і
його робітника Балду).
«Жив старий зі старою біля самого синього моря, жили
вони в старенькій землянці, рівно 30 літ і 3 роки». (Казка про рибалку і
рибку).
До кожного з уривків діти знаходять ілюстрацію.
-
Що можна про них сказати? (Добрі, повчальні, красиві, чудові,
не схожі одна на одну і т.д.)
Зробимо зупинку і проведем фізкультхвилинку.
Наш царевич потягнувся, раз нагнувся, два нагнувся,
руки в сторони розвів.Ключик видно не знайшов. Щоб ключик нам дістати, потрібно
на носочки встати.
З новими силами продовжуємо нашу подорож.
Наступна станція «Загадкова».
Робота в групах.
У вас на партах завдання. Ви повинні відповісти на
питання.
1) Дерев`яна лялька з довжелезним
носом, про яку склав казку Карло Коллоді? ( Піноккіо).
2) У якій казці Шарля Перро
розповідається про хитрого і розумного кота?
(Кіт у чоботях).
3) Маленький. Товстий, дотепний
і хвалькуватий герой, вміє літати, про якого написала шведська письменниця
Астрід Ліндгрен? (Карлсон)
V. Вивчення нового матеріалу.
- Сьогодні ми зупинимось на одній із самих цікавих
казок поета « Казка про царя Салтана».
А може хтось із вас знає повну назву цієї цієї казки?
( « Казка про царя Салтана і його сина – славного і
могутнього богатиря князя Гвідона і про прекрасну царівну Лебідь»)
Наша наступна зупинка – станція «Читальна»
Відкриваємо підручники на с.92.
Опрацювання І частини.
1. Виразне читання вчителем.
-Хто
дійові особи казки? ( три сестри, цар)
-Де
цар знайшов собі дружину?
2.
Словникова робота.
3.
Повторне читання І частини ланцюжком.
-Чим
у палаці займалися сестри цариці?
4.
Вибіркове читання.
-Що
ви дізналися про трьох сестер? Прочитайте про їхні мрії.
-Чому
царю Салтану полюбилася третя?
-
Куди поїхав цар? Який наказ залишив цариці?
-Хто
народився у царській сім`ї?
-Чому
ткачиха і повариха перейняли гінця? Що було написано у тому листі?
- Як
цар відреагував на лист?
-Чому
цариця з сином опинилися в океані?
-Чому
сестри і сваха Бабариха обмовили царицю?
-
Назвіть, які з героїв казки позитивні, а які негативні. Доведіть свою думку.
- Як
ви оцінюєте вчинок царя; сестер?
5.
Вправи на розвиток швидкості читання.
А) Гра
« Прочитайте речення про…»
-
те, що цар забрав усіх сестер у палац;
-
те, що цар був на війні;
-те,
хто перейняв гінця до царя;
-
те, яку відповідь привіз хмільний гонець;
-
те, що зробили з царицею і сином.
6.
Робота над ілюстрацією.
Розгляньте
ілюстрацію до казки на с.93. Який епізод зобразив Художник?
-
Знайдіть рядочки твору, які підходять до малюнка.
7. –
Які малюнки ви намалювали б ще до казки?
Опрацювання
ІІ частини.
1. Читання ІІ частини мовчки.
-
Хто такі Гвідон і Чорномор?
-
Які ще нові персонажі
з`явилися?
2. Аналіз змісту і вибіркове
читання.
-
Як врятувалася цариця з сином?
-
Чому Лебідь –
зачарована царівна, - допомагала князю Гвідону?
-
Як Гвідон ставився до
свого батька? Знайдіть слова, що підтверджують вашу думку?
-
Які дива побачили гості на острові? Прочитайте.
-
Як цар зустрів царицю? А ткачиха, повариха й сваха баба
Бабариха?
-
Чому цар їх не покарав? Про що це свідчить? ( що цар поступив
великодушно)
-
Як карає поет злих
жінок? ( Він карає їх соромом). Пушкіну не хочеться жорстокого покарання. Він
добра, великодушна людина. На відміну від народних казок, де злодіїв жорстоко
наказують.
В кінці твору слова: Я там був, мед – пиво пив… - це
поетичний, казковий вираз, покликаний підтвердити не вигаданість казкової
історії.
3. Гра « Чи були такі речення у
казці?»
-
Що я - цар чи немовля?
( Є)
-
Князь Гвідон поспішно встав, громогласно закричав. ( Ні)
-
Подивіться всі туди: їде матінка сюди. ( Ні)
-
Гості далі йдуть квапливо. ( Да )
-
Цар як глянув – і присів. ( Ні )
-
Цар на радощах таких відпустив додому їх. ( Є ).
Наступна станція «Мистецька».
Коли ми читаємо казку, ми переконуємось, що кожна
стрічка, кожне слово – це висока майстерність поета. Не дивно, що це зацікавило
увагу композиторів і художників.
Видатний
російський композитор Микола Андрійович Римський – Корсаков у 1889 році, до
100-ліття з дня народження Пушкіна написав музику до казки про царя Салтана.
Зараз ви послухаєте музику « Політ джмеля», адже князь
Гвідон перетворювався на комах, щоб полетіти до свого батька.
Також великий російський художник Михайло
Олександрович Врубель
( 1856 – 1910) спеціально до цієї казки написав
прекрасну картину « Царівна- Лебідь». Перед вами репродукція цієї картини.
Давайте подивимось на неї і скажемо, в яких кольорах вона написана: холодних чи
теплих? Звичайно , в холодних. Але це не означає, що художник відноситься до
своєї героїні погано. Просто така техніка виконання. Це одна з улюблених картин
художника. Вона не є відображенням тієї царівни лебідь, що в казці Пушкіна.
Просто казка Пушкіна надихнула художника створити саме такий образ. Прекрасна
дівчина - птиця пливе по безмежному морю. Настрій картини тривожний: гаснуть
сині сутінки, видніється багряна смуга заходу і якісь недобрі червоні вогні
вдалині. Царівна не наближається – вона лине у пітьму й лише востаннє
повернулася, щоб зробити свій дивний знак застереження. Незвичайно красиве її
обличчя, задумливе, з великими темно – синіми очима. Останні промені сонця
ковзають по дорогоцінним каменям – прикрасам, що на руці і на головному уборі –
кокошнику. По легкому прозорому одягові царівни також пробігають промені сонця,
роблячи його ніжно – рожевим, нагадуючи оперення птаха. Кажуть, що художник
написав цю картину з обличчя своєї дружини.
vІ. А ми підведемо підсумок.
-
То ж чого вчить нас казка Пушкіна?
( Вчить справедливості, добру, правді).
-
А яка мораль казки?
( Не потрібно заздрити, і не здійснювати злі вчинки.)
VІІ. Домашнє завдання. Вивчити
напам`ять уривок
із казки.
Придумати малюнки. Навчитись виразно читати казку.
Немає коментарів:
Дописати коментар