понеділок, 12 грудня 2016 р.

урок читання

Тема: О.С. Пушкін «Казка про царя Салтана»
Мета: ознайомити дітей з творчістю О.С.Пушкіна; зі змістом уривку із літературної казки « Про царя Салтана»; зацікавити змістом казки, звернути увагу на засоби характеристики поетичних образів; навчати аналізувати вчинки героїв; розвивати навички виразного читання, пам`ять,логічне мислення, вміння пояснювати свою думку; виховувати доброзичливе відношення до оточуючих, бажання творити добро, засуджувати жорстокість, заздрість, ненависть.
Обладнання: портрет О.С.Пущкіна; картки зі словами; ілюстрації доказок; иалюнок дуба, листочки із загадками; аудіо-запис твору Римського-Корсакова «Політ джмеля»; репродукція картини М.О.Врубеля «Царівна Лебідь».
Тип уроку: урок завоєння нових знань.
                 Зміст уроку:
І.Організація класу.
Продзвенів уже дзвінок,
Всіх покликав на урок.
Ось і ми часу не гаймо,
Працювати починаймо.
-Діти, у нас урок читання.
ІІ.Мотивація навчальної діяльності.
1.Технологія «Мікрофон»
-Яким би ви хотіли бачити наш урок? ( цікавим, творчим, пізнавальним…)
-Щоб урок був таким, ви повинні мені допомагати і на уроці будете якими?
( уважними, активними, старанними).
2.Складемо девіз уроку:
Із слів: читати, багато, будеш, знати, багато, будеш.
«Будеш багато читати, будеш багато знати».
ІІІ.Повідомлення теми, мети уроку.
1.     –А зараз розшифруйте анаграму і скажіть, про що піде мова на уроці?
АКЗАК   (Казка)
-Правильно.
-Ми будемо працювати над казкою.
- А які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте це слово?( чудеса, пригоди, добро, зло і т.д.)
Над якою казкою ми будемо працювати ви дізнаєтесь, коли ми з вами прочитаємо скоромовку і заодно попрацюємо над вдосконаленням наших читацьких навичок.
Казки, казки,- це так цікаво,
Тим більше – Казка про царя Салтана.
Отже, ми будемо працювати над змістом казки « Процаря Салтана».
2.Робота над чистомовкою.
- Зараз ми попрацюємо над чистомовкою і дізнаємось про кого йтиме мова в казці.
Ці –ці-ці-царицями хотіли бути сестриці.
Ці-ці-ці- вони вибралист з світлиці.
Ці-ці-ці- третьої цариці не любили дівиці.
Ці-ці-ці-дві старші сестриці.
3.Сьогодні у нас незвичайний урок.
Це урок – подорож. І ось даний етап уроку ми присвятимо творчості великого російського поета О.С.Пушкіна. Ми відправимось в подорож по казковій країні, яку придумав поет. А назву цієї країни ви повинні відгадати. ( КОРРЯЛУМО)
-Правильно, діти. Це – Лукоморря – країна, де живуть герої казок Пушкіна.
-Можливо, хтось із вас пам`ятає: « У лукоморья дуб зелений, златая цепь на дубе том».
Це уровок із поеми О.С.Пушкіна «Руслан і Людмила», який ви будете вивчати у старших класах.
ІV.Робота над темою уроку.
Перша зупинка в нашій подорожі – історична.
У нас в класі є портрет О.С.Пушкіна.
-Що ви знаєте про нього?
Отже, слухаємо уважно.
Родився поет в Москві 6 червня 1799 року. В дитинстві був добрим, слухняним. Сім`я Пушкіних була висококультурною. Оточення складалося з освітчених людей. Вдома вони спілкувалися на французькій мові. А російській мові хлопчика вчила бабуся Марія Олексіївна і няня Аріна Родіонівна. Це прекрасна російська жінка, можна сказати перша муза поета. Знала багато народних пісень, прислів`їв, казок і вміло їх розповідала. Пушкін записував казки няні в зошит і пізніше створював свої казки, які ви знаєте.
 У всьому світі знають і люблять казки Пушкіна.
Наша подорож продовжується, ми прибули на станцію « Казкова».
-         Зараз перевіримо, чи добре ви знаєте казки О.С.Пушкіна.
Вікторина.
Зараз ви будете зривати листочки з дуба, читати вірші і вгадувати, з якої казки уривок.
«Ось мудрець перед Дадоном, став і вийняв із мішка Золотого Півника,
Півник мій Золотий, буде вірний сторож твій».
( Казка про Золого Півника)
«День за днем іде неспинно, а царівна молода, все у лісі, не сумно їй у семи богатирів» (Казка про мертву царівну і 7 богатирів).
«Жив був піп, пішов він на базар, приглянуть якийсь товар. Назустріч йому силует Балди, йде сам не знаючи куди» (Казка про попа і його робітника Балду).
«Жив старий зі старою біля самого синього моря, жили вони в старенькій землянці, рівно 30 літ і 3 роки». (Казка про рибалку і рибку).
До кожного з уривків діти знаходять ілюстрацію.
-         Що можна про них сказати? (Добрі, повчальні, красиві, чудові, не схожі одна на одну і т.д.)
Зробимо зупинку і проведем фізкультхвилинку.
Наш царевич потягнувся, раз нагнувся, два нагнувся, руки в сторони розвів.Ключик видно не знайшов. Щоб ключик нам дістати, потрібно на носочки встати.
З новими силами продовжуємо нашу подорож.
Наступна станція «Загадкова».
Робота в групах.
У вас на партах завдання. Ви повинні відповісти на питання.
1)    Дерев`яна лялька з довжелезним носом, про яку склав казку Карло Коллоді? ( Піноккіо).
2)    У якій казці Шарля Перро розповідається про хитрого і розумного кота?
(Кіт у чоботях).
3)    Маленький. Товстий, дотепний і хвалькуватий герой, вміє літати, про якого написала шведська письменниця Астрід Ліндгрен? (Карлсон)
V. Вивчення нового матеріалу.
- Сьогодні ми зупинимось на одній із самих цікавих казок поета « Казка про царя Салтана».
А може хтось із вас знає повну назву цієї цієї казки?
( « Казка про царя Салтана і його сина – славного і могутнього богатиря князя Гвідона і про прекрасну царівну Лебідь»)
Наша наступна зупинка – станція «Читальна»
Відкриваємо підручники на с.92.
Опрацювання І частини.
1.     Виразне читання вчителем.
-Хто дійові особи казки? ( три сестри, цар)
-Де цар знайшов собі дружину?
2. Словникова робота.
3. Повторне читання І частини ланцюжком.
-Чим у палаці займалися сестри цариці?
4. Вибіркове читання.
-Що ви дізналися про трьох сестер? Прочитайте про їхні мрії.
-Чому царю Салтану полюбилася третя?
- Куди поїхав цар? Який наказ залишив цариці?
-Хто народився у царській сім`ї?
-Чому ткачиха і повариха перейняли гінця? Що було написано у тому листі?
- Як цар відреагував на лист?
-Чому цариця з сином опинилися в океані?
-Чому сестри і сваха Бабариха обмовили царицю?
- Назвіть, які з героїв казки позитивні, а які негативні. Доведіть свою думку.
- Як ви оцінюєте вчинок царя; сестер?
5. Вправи на розвиток швидкості читання.
А) Гра « Прочитайте речення про…»
- те, що цар забрав усіх сестер у палац;
- те, що цар був на війні;
-те, хто перейняв гінця до царя;
- те, яку відповідь привіз хмільний гонець;
- те, що зробили з царицею і сином.
6. Робота над ілюстрацією.
Розгляньте ілюстрацію до казки на с.93. Який епізод зобразив Художник?
-         Знайдіть рядочки твору, які підходять до малюнка.
7. – Які малюнки ви намалювали б ще до казки?
Опрацювання ІІ частини.
1.     Читання ІІ частини мовчки.
-         Хто такі Гвідон і Чорномор?
-          Які ще нові персонажі з`явилися?
2.     Аналіз змісту і вибіркове читання.
-         Як врятувалася цариця з сином?
-          Чому Лебідь – зачарована царівна, - допомагала князю Гвідону?
-          Як Гвідон ставився до свого батька? Знайдіть слова, що підтверджують вашу думку?
-         Які дива побачили гості на острові? Прочитайте.
-         Як цар зустрів царицю? А ткачиха, повариха й сваха баба Бабариха?
-         Чому цар їх не покарав? Про що це свідчить? ( що цар поступив великодушно)
-          Як карає поет злих жінок? ( Він карає їх соромом). Пушкіну не хочеться жорстокого покарання. Він добра, великодушна людина. На відміну від народних казок, де злодіїв жорстоко наказують.
В кінці твору слова: Я там був, мед – пиво пив… - це поетичний, казковий вираз, покликаний підтвердити не вигаданість казкової історії.
3.     Гра « Чи були такі речення у казці?»
-         Що я  - цар чи немовля? ( Є)
-         Князь Гвідон поспішно встав, громогласно закричав. ( Ні)
-         Подивіться всі туди: їде матінка сюди. ( Ні)
-         Гості далі йдуть квапливо. ( Да )
-         Цар як глянув – і присів. ( Ні )
-         Цар на радощах таких відпустив додому їх. ( Є ).
Наступна станція «Мистецька».
Коли ми читаємо казку, ми переконуємось, що кожна стрічка, кожне слово – це висока майстерність поета. Не дивно, що це зацікавило увагу композиторів і художників.
 Видатний російський композитор Микола Андрійович Римський – Корсаков у 1889 році, до 100-ліття з дня народження Пушкіна написав музику до казки про царя Салтана.
Зараз ви послухаєте музику « Політ джмеля», адже князь Гвідон перетворювався на комах, щоб полетіти до свого батька.
Також великий російський художник Михайло Олександрович Врубель
( 1856 – 1910) спеціально до цієї казки написав прекрасну картину « Царівна- Лебідь». Перед вами репродукція цієї картини. Давайте подивимось на неї і скажемо, в яких кольорах вона написана: холодних чи теплих? Звичайно , в холодних. Але це не означає, що художник відноситься до своєї героїні погано. Просто така техніка виконання. Це одна з улюблених картин художника. Вона не є відображенням тієї царівни лебідь, що в казці Пушкіна. Просто казка Пушкіна надихнула художника створити саме такий образ. Прекрасна дівчина - птиця пливе по безмежному морю. Настрій картини тривожний: гаснуть сині сутінки, видніється багряна смуга заходу і якісь недобрі червоні вогні вдалині. Царівна не наближається – вона лине у пітьму й лише востаннє повернулася, щоб зробити свій дивний знак застереження. Незвичайно красиве її обличчя, задумливе, з великими темно – синіми очима. Останні промені сонця ковзають по дорогоцінним каменям – прикрасам, що на руці і на головному уборі – кокошнику. По легкому прозорому одягові царівни також пробігають промені сонця, роблячи його ніжно – рожевим, нагадуючи оперення птаха. Кажуть, що художник написав цю картину з обличчя своєї дружини.
vІ. А ми підведемо підсумок.
-         То ж чого вчить нас казка Пушкіна?
( Вчить справедливості, добру, правді).
-         А яка мораль казки?
( Не потрібно заздрити, і не здійснювати злі вчинки.)
VІІ. Домашнє завдання. Вивчити напам`ять уривок із казки.

Придумати малюнки. Навчитись виразно читати казку.

Немає коментарів:

Дописати коментар